Hasil meningkat dengan Penanaman Hidroponik

Kaedah pertanian hidroponik memberikan kelebihan yang besar, terutama bagi penduduk bandar yang tidak mempunyai tanah untuk menanam selain kawasan yang mempunyai tanah yang keras dan berbatu. Penanaman hidroponik juga boleh menjadi alternatif kepada anda yang tidak mempunyai kawasan yang besar. Ini kerana, walaupun di kawasan sempit hidroponik dapat mengeluarkan banyak hasil.


Hasil tanaman yang ditanam secara hidroponik telah terbukti lebih tinggi dari pertanian konvensional. Dengan kawasan tanah yang sama, penggunaan hidroponik bertingkat boleh menghasilkan 4 kali lebih tinggi hasil jika dibandingkan dengan kaedah penanaman biasa.
Penanaman sayuran misalnya, dengan keluasan 4 meter x 10meter dimana jarak 15 cm antara pokok, dengan hidroponik kita boleh menanam 1,400 pokok sayur berdaun dan menuai purata 90 kg sayur-sayuran setiap musim tanam (30 hari). Menurut sumber, dengan keluasan 150 meter persegi pula, kaedah hidroponik bertingkat boleh menghasilkan 630 kg sayur Pakcoy setiap bulan. Sementara itu, jika anda menggunakan sistem penanaman biasa hanya 150 kg pakcoy.

Penanaman secara hidroponik terbukti dapat memberikan hasil pengeluaran yang lebih baik, lebih manis, lebih segar dan lebih berkualiti. Ini kerana nutrien hidroponik memenuhi semua keperluan nutrien untuk tanaman supaya pertumbuhan yang optimum dan hasil pengeluaran maksimum sehingga kita dapat menuai hasil tanaman dengan lebih cepat.

——————————————————————————————————————–

Jom sertai Grup Telegram untuk dapatkan informasi terkini tentang Hidroponik dan download 2 Ebook percuma >> https://t.me/tanamanhidroponik

Leave a Comment

×

Like us on Facebook