Kandungan Nutrien dalam Tanaman Hidroponik

Seperti diketahui , tanaman hidroponik tidak merosakkan tanah kerana penanamannya tidak menggunakan tanah. Selain itu, hidroponik juga tidak menggunakan racun perosak yang boleh merosakkan tanah dan menyebabkan pencemaran alam sekitar. Yang paling penting, hasil pengeluaran tanaman hidroponik termasuk dalam kategori produk yang sihat dan selamat. Dengan pemakanan atau pemberian nutrient yang sangat terkawal dan tidak berlebihan menyebabkan tanaman yang ditanam secara hidroponik boleh berkembang secara optimum dan mendapatkan apa yang mereka perlukan untuk menghasilkan tekstur dan rasa yang segar.

Menurut sumber rujukan; pada tahun 1994, ujian telah dijalankan oleh kumpulan penyiasat dari Makmal Universiti San Jose untuk mengetahui kandungan vitamin dan mineral yang terkandung dalam tanaman hidroponik dibandingkan dengan hasil tumbuhan organik dan juga hasil tanaman yang ditanam secara konvensional.

Kumpulan ini menjalankan penyelidikan tentang tomato dan lada yang ditanam dalam ketiga-tiga keadaan, dan hasilnya menunjukkan bahawa tumbuhan hidroponik mempunyai vitamin dan mineral yang lebih tinggi dan lebih tinggi yang sangat bermanfaat untuk kesihatan manusia. Ini menunjukkan bahawa ketepatan penggunaan nutrien dalam tumbuh-tumbuhan sangat menentukan tahap kandungan nutrien optimum dalam hasil tanaman.

Ketepatan memberi nutrien kepada tumbuhan memang merupakan kunci dalam sistem hidroponik. Kadar pertumbuhan tanaman hidroponik boleh mencapai 50% lebih cepat daripada tanaman yang tumbuh di dalam tanah di bawah keadaan yang sama. Mengapa itu terjadi? Salah satu sebabnya adalah kerana tanaman hidroponik secara langsung mendapatkan makanan dari air yang kaya dengan nutrien. Keadaan ini menyebabkan tumbuhan tidak memerlukan akar besar untuk mencari nutrien, akarnya tidak perlu menembusi tanah yang keras. Oleh itu, kurang tenaga diperlukan untuk pertumbuhan akar, tenaga yang tersisa dapat disalurkan ke bahagian lain dari tumbuhan.

————————————————————- ————————————————————-

Jom sertai Grup Telegram untuk dapatkan informasi terkini tentang Hidroponik dan download 2 Ebook percuma >> https://t.me/tanamanhidroponik

Leave a Comment

×

Like us on Facebook