Kecekapan Penggunaan Air Sistem Hidroponik

Dengan sistem hidroponik, penyelenggaraan tanaman adalah lebih mudah berbanding penanaman di atas tanah. Ini kerana penyelenggaraan boleh dilakukan secara automatik. Dalam sistem hidroponik, penggunaan pam air dengan pemasa (timer) digunakan untuk mengawal aliran nutrien. Dengan ini, anda dapat menjimatkan masa untuk menjaga dan menyelenggara tanam serta tidak memerlukan pekerja yang ramai sekiranya anda melakukannya dalam skala yg lebih besar.

Penyiraman memang merupakan perkara utama dalam hidroponik. Namun, penggunaan air dalam system hidroponik hanya 1/20 kaedah penanaman biasa. Ini menunjukkan sistem hidroponik lebih cekap dalam penggunaan air. Hidroponik menggunakan nutrien yang dicampur ke dalam air dan kemudian mengalir ke dalam tumbuhan. Tetapi keperluan air untuk penanaman hidroponik jauh lebih sedikit berbanding penanaman di atas tanah. Ini disebabkan aliran nutrient (baja) terus mengalir dan digunakan semula (kitaran tertutup). Air dan nutrien tidak akan terbuang dan digunakan semula. Tidak seperti sistem penanaman konvensional, jika kita menanam sesuatu tanaman, air yang berlebihan akan diserap ke dalam tanah sepenuhnya.

———————————————————————————————————————–

Jom sertai Grup Telegram untuk dapatkan informasi terkini tentang Hidroponik dan download 2 Ebook percuma >> https://t.me/tanamanhidroponik

Leave a Comment

×

Like us on Facebook