Kesesuaian Tanaman Hidroponik

Pada asasnya semua jenis tumbuhan boleh ditanam secara hidroponik, namun untuk tumbuh-tumbuhan yang mempunyai tempoh matang yang lama atau selepas beberapa tahun; maka tanaman ini tidak efisien untuk digunakan dalam system hidroponik. Sebagai contoh, pokok manga, betik, jagung dan sebagainya menghasilkan buah antara 1-3 tahun. Penanaman hidroponik pada jenis tanaman ini akan menelan belanja yang banyak dan kurang menguntungkan. Tumbuhan yang mempunyai saiz yang besar, lebih sukar untuk menyediakan media penanaman yang dapat menyokong tanaman.

Penanaman hidroponik lebih sesuai untuk tumbuhan yang menghasilkan buah yang lebih cepat dan semestinya saiz pokok itu mampu disokong oleh media tanaman hidroponik. Tanaman yang dapat mengeluarkan dengan cepat tentunya lebih berkesan dalam penggunaan nutrien dan tidak membazirkan kos penyelenggaraan. Sehingga kini, banyak jenis Tanaman yang ditanam menggunakan sistem hidroponik. Jenis ini juga semakin pelbagai, termasuk tumbuh-tumbuhan hiasan, sayuran, dan buah-buahan.  Antara jenis sayur-sayuran yang telah menggunakan sistem hidroponik secara meluas termasuk cili, tomato, timun, salad, sayur jenis sawi, kailan, dan bayam.

Kandungan nutrien dalam air samada unsur makro dan mikro, mestilah lengkap bagi memastikan pertumbuhan yang baik pada tanaman. Keperluan nutrien ini perlu dilihat dari segi kandungannya bagi memudahkan kita mengawal ketetapan nutrien untuk setiap jenis tanaman yang ditanam menggunakan sistem hidroponik. Tanaman akan tumbuh dan berkembang dengan seragam dan ini akan menentukan masa yang tepat sesuatu tanaman dituai.

————————————————————- ————————————————————-

Jom sertai Grup Telegram untuk dapatkan informasi terkini tentang Hidroponik dan download 2 Ebook percuma >> https://t.me/tanamanhidroponik

Leave a Comment

×

Like us on Facebook