Tanaman Hidroponik dan Kesihatan

Dari hari ke hari kesedaran orang ramai terhadap gaya hidup yang sihat telah semakin meningkat. Sistem Hidroponik adalah kaedah pertanian yang sihat kerana ia mengurangkan penggunaan racun perosak. Malah jika anda menanamnya di dalam rumah, sudah tentu tidak menggunakan langsung racun perosak. Hasil sayur yang ditanam secara hidroponik dapat menjamin kualiti sayur yang lebih baik iaitu bebas dari sisa racun serangga yang berbahaya.

Tanaman Hidroponik boleh menjadi pilihan yang utama bagi mereka yang pentingkan kesihatan. Trend menunjukkan permintaan pasaran untuk produk organik yang bebas racun semakin meningkat. Ini dapat menggalakkan masyarakat untuk membuat penanaman secara hidroponik di rumah. Pada masa ini kini hasil dari produk organik tidak dapat memenuhi permintaan pasaran. Oleh itu, peluang perniagaan untuk tanaman hasilan hidroponik masih lagi terbuka luas seiring dengan peningkatan penduduk di Malaysia.

Daripada statistik keperluan manusia untuk makanan terus meningkat dari tahun ke tahun seiring dengan peningkatan penduduk. Selain itu, alternatif kepada sistem hidroponik juga meningkat disebabkan pengurangan tanah pertanian di kawasan tertentu atau dipinggir bandar. Petani sudah tentu tidak lagi dapat bergantung kepada kaedah pertanian konvensional yang lebih mencabar dan banyak ancaman.

——————————————————————————————————————–

Jom sertai Grup Telegram untuk dapatkan informasi terkini tentang Hidroponik dan download 2 Ebook percuma >> https://t.me/tanamanhidroponik


Leave a Comment

×

Like us on Facebook