Tanaman Hidroponik di Malaysia

Kemajuan teknologi hari ini memainkan peranan dalam pembangunan sistem hidroponik yang semakin canggih yang mana dapat dikawal secara automatik. Di luar negara, sistem hidroponik pada skala komersil yang besar adalah merupakan salah satu sistem pertanian moden yang menggunakan rumah hijau (sph) yang sepenuhnya beroperasi secara automatik. Hidroponik dipercayai menjadi pilihan pertanian pada masa sekarana kerana kelebihannya yang tersendiri.
Di Malaysia, tidak pasti bilakah kaedah hidroponik diperkenalkan. Namun, dipercayai sistem hidroponik di Malaysia diperkenalkan lewat tahun 1980-an. Di Indonesia Hidroponik dikatakan telah diperkenalkan oleh Bob Sadino kerana merupakan orang pertama yang memperkenalkan kaedah penanaman hidroponik dalam masyarakat Indonesia. Tanaman Bayam merupakan tanaman yang popular pada masa itu. Harga bayam dikatakan 10 kali lebih tinggi dari sayur yang lain.
Pada asalnya, teknik hidroponik lebih disukai di kalangan peminat tumbuhan. Mereka menggunakan teknik penanaman secara hidroponik untuk tujuan hobi sahaja. Kini, teknik hidroponik mula dilihat oleh masyarakat untuk pembangunan secara komersil. Hidroponik sebenarnya merupakan salah satu aktiviti pertanian yang mempunyai nilai ekonomi yang tinggi khususnya tanaman sayuran berdaun.

——————————————————————————————————————

Jom sertai Grup Telegram untuk dapatkan informasi terkini tentang Hidroponik dan download 2 Ebook percuma >> https://t.me/tanamanhidroponik

Leave a Comment

×

Like us on Facebook