Tempat Penanaman dan Media Hidroponik

Setelah kawasan penanaman telah disediakan mengikut kesesuain, langkah seterusnya adalah menyediakan bekas penanaman hidroponik. Bekas penanaman ini akan berfungsi sebagai tempat kita meletakkan media sebagai tempat tumbuh pokok yang kita akan tanam. Kaedah penanaman yang akan buat perlulah disesuaikan mengikut dengan sistem hidroponik yang anda dipilih. Juga bergantung kepada sama ada untuk skala kecil atau skala besar. Bekas penanaman hidroponik untuk skala rumah boleh menggunakan samada pasu kecil, bekas taking, polibeg, cawan plastik, baldi, dan lain-lain. Sedangkan untuk skala besar atau komersil, bekas penanaman yang biasa digunakan adalah taking air seperti system NFT.

Bagi mereka yang menjadikan tanaman hidroponik sebagai hobi atau untuk dimakan sendiri, tidak perlu membeli bekas penanaman yang mahal, hidroponik yang dibuat dikeliling rumah kita boleh dapat dari barang-barang yang tidak digunakan atau bekas-bekas plastik yang murah. Kita boleh memilih yang bekas yang mudah diperolehi dan harganya murah, tetapi masih mengambil kira kesesuaian mengikut jenis tumbuhan yang akan ditanam.

Pada dasarnya, media penanaman hidroponik mesti mempunyai beberapa kriteria, termasuk penyerapan yang baik, peredaran udara yang baik (pengudaraan), dan juga mempunyai saliran yang baik . Media pertumbuhan hidroponik juga mesti disterilkan terlebih dahulu. Ini adalah untuk membersihkan media yang mempunyai kandungan bahan yang boleh memudaratkan tanaman. Cara yang paling biasa untuk mensterilkan media ialah dengan cara membasuh. Selain itu, ada juga yang menggunakan bahan kimia seperti asid hidroklorik yang biasa digunakan untuk membersihkan kolam renang.

———————————————————————————

Jom sertai Grup Telegram untuk dapatkan informasi terkini tentang Hidroponik dan download 2 Ebook percuma >> https://t.me/tanamanhidroponik

Leave a Comment

×

Like us on Facebook